A világ két legnagyobb hatalmú asszonya
2016. július 20. írta: Hörcher Ferenc

A világ két legnagyobb hatalmú asszonya

merkel_may.jpg

Mosolydiplomácia a német sas árnyékában

Fotográfia: Tobias Schwarz/AFP/Getty Images

Hogy az új brit miniszterelnök, Theresa May első külföldi útja Berlinbe vezetett, s nem – mondjuk – Washingtonba, az több mint beszédes: szimbolikus jelentőségű. A Brexit árnyékában a gesztus által megfogalmazott üzenet könnyen dekódolható: az Egyesült Királyság nem kívánja elhagyni Európa süllyedő hajóját.

 De személyes választásként is értékelhető az út. Ha így olvassuk, akkor May döntése a következőt kívánja sugallni: Frau Merkel az én számomra megfelelő kihívás – tehát egyenest szembe nézek vele.

 May nem pusztán a rossz hírrel érkezett Berlinbe, ajándékot is vitt vendéglátójának. Mert ez a különbség a női politikus és a férfi között: hogy vállalnak olyan emberi megnyilvánulásokat is, amelyeket a férfipolitikus inkább eltitkol, elleplez. May két túrázóknak szóló könyvet vitt Merkelnek – mind a ketten szerelmesei a hegyvidéki sétáknak. Az ajándék egyben megint csak kettejük hasonlóságára tudta felhívni a figyelmet.

 Az ajándékon túl a vendég két fontos üzenettel érkezett. Az egyik keserű pirulának is tekinthető: az Egyesült Királyság nem szeretné elkapkodni az 50. cikk szerint a kilépési nyilatkozat beadását, mert úgy látja, csak ha már képes volt a politikai elit megfogalmazni az ország tényleges céljait, s az ország lakossága és egyes részei külön is el tudták ezt fogadni, csak akkor tudja felelősen vállalni a kilépési folyamat végig vitelét. A másik e keserű szájízt van hivatva édesíteni: May szerint az Egyesült Királyság a lehető legszorosabb gazdasági kapcsolatok megtartásában érdekelt, úgy az EU-val, mint Németországgal.

 De még ez az üzenet sem feltétlenül tudja megédesíteni a német tárgyalópartner szájízét. Hiszen May a migráció kérdésében a brit kontroll szükségességét hangsúlyozta, ez nyilván szuverenitási kérdésnek is tekinthető. Márpedig Merkel előre világossá tette: ha a szabad mozgás elvét nem akarja megadni a Brexit után a UK, akkor szó sem lehet a szabad piachoz való hozzáféréséről.

A tárgyalásokon láthatólag egyelőre – jó szándékát kifejezve - csak tapogatózott mindkét fél. Nem akarta egyikőjük sem rárúgni az ajtót partnerére. A nyilvánvaló helyzeti előnnyel rendelkező Merkel láthatólag nem kívánta első alkalommal megszorongatni ellenfelét. Jelezte – szemben Junckerrel és Schulzzal, az EU jól összedolgozó, pedig elvileg más-más politikai családhoz tartozó csúcsvezetőivel -, hogy számára elfogadható, ha az Egyesült Királyság először saját álláspontját szeretné kialakítani ,s csak utána indítja el a tényleges kilépési folyamatot.  Ezt akár May tárgyalási sikere bizonyítékaként is olvashatja az ember.

 Valójában azonban a kevéssé erőteljes merkeli fellépés adott esetben még félelmetesebbnek tűnhetett brit tárgyaló partnere számára, mintha rögtön az elején elkezdi zsarolni és fenyegetni. Merkel világossá tette: nem lehet sokáig lebegtetni a kérdést, az európai polgárok joggal tartanak igényt arra, hogy világos roadmap-et kapjanak a kiválás folyamatáról. Ráadásul felelős európai vezetőként hangsúlyozta: számára csak az lehet majd jó megállapodás a britekkel, amelyhez mind a 27 bent maradó tagállam önként tud csatlakozni. Ezzel kizárta a külön alku lehetőségét, s összeurópai megoldás felé terelte a tárgyalást.

Az első szópárbaj tehát lezajlott a két nagy hatalmú nő között. Pedig az egyikük csak most lépett fel a globális nagypolitika színpadára. A kérdés az, hogy miként fognak egymással szót érteni e feltehetőleg shakespeare-i hosszúságú és mélységű előadás során. S persze az is kérdés, hogyan folytatódik a két állam vezetői között a bilaterális tárgyalás, ha például Merkel jövőre nem nyeri el újra választói bizalmát.

Vagy ha novemberben az USA is nőt választ elnökéül. 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://britishpatient.blog.hu/api/trackback/id/tr1008904394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bloglegelő 2016.07.21. 10:13:10

Merkelnek az égvilágon semmilyen hatalma nincs. A német ipar közölte vele az elvárásait:

ingyen, kiszolgáltatott munkaerőt biztosítani 5 éven belül, a következő 50 évre.

Más nem számít.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 10:17:26

Kedves bloglegelő - azért sztem ennél több a hatalma. Európa legerősebb államát vezeti.

bloglegelő 2016.07.21. 10:48:02

@Hörcher Ferenc: ha te ülsz a volánnál de megmondják merre forgasd a kormányt, akkor már te vezeted az autót ?

te barom

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 10:52:05

Kedves legelő! A megszólítása nem túl kedves! :)
Oké. Megmondják, merre forgassam a kormányt - de hány fokkal? S milyen sebességet adjak közben? S hány másodpercig? Arról nem beszélve, hogy mégiscsak rajtam múlik, hogy felborul-e az autó. :)

bloglegelő 2016.07.21. 10:55:29

@Hörcher Ferenc: jó, ha ekkora primitívséggel is lehet blogolni, akkor itt is hagylak vele

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 10:59:09

bloglegelő ezt írja: 2016.07.21. 10:53:51
Merkel nem hülye. Az NDK-ban nőtt fel, ezért nagyon is reális a világlátása, fizikus a szakmája, távol áll a lilaködös hülyeségektől.
(.....) (Itt káromkodott, azt talán nem lenne szükséges.)

Kedves bloglegelő. Ebben egyetértünk: Merkelnek reálisa világlátása, pragmatikus.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 10:59:52

@bloglegelő: Kedves bloglegelő, rossz napja van a jelek szerint.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 11:07:21

bloglegelő írja: 2016.07.21. 11:00:56
@Hörcher Ferenc:

MI A (...) ADSZ CÍMET a saját szövegednek, amikor a szavak jelentését sem ismered ?

ha meg szembesítenek vele, csak vigyorogsz hozzá, mint a talált gyerek.

Kedves bloglegelő, ön szerint nem állítható, hogy May és Merkel a világ két legnagyobb hatalmú női politikusa?

CoolKoon 2016.07.21. 12:09:14

@bloglegelő: Te ostoba idióta, nem mindenki van úgy rácuppanva a kurucinfó primitív, de megmosolyogtatóan bugyuta gyűlölködésére, mint te. Különben is, miért nem nevezted rögtön nevén a gyereket?

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 12:12:37

Kedves CoolKoon, ha szabadna javasolnom, ne ugyanazzal az eszközzel, mint amit kritizálunk! Tehát sértegetés helyett érveket, nyilván ezt akarja mondani!

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 13:01:49

Keves csentecsa. Lehet, hogy igaza lesz. Jövőre látogasson vissza ide. :)

bloglegelő 2016.07.21. 13:21:42

@csentecsa: nem is holnapra tervezték ők sem. Öt év nagyon is reális átfutási idő. Aki nem válik be, azt "a közös európai megoldásként", terítik a szoldaritás jegyében például nálunk. Közben meg folyamatosan jön az utánpótlás, és szépen le lehet fölözni a "krémjét".

Ez nem valami ördögi terv, hanem természetes folyamat, már, ha mi is befekszünk hozzá.

Merkelnek lehet(ne) akármilyen erkölcsi véleménye erről, láthatóan behódolt az újkori Übermenscheknek.

Aëtius 2016.07.21. 13:57:27

Azért a May-al kapcsolatos szuperlatívuszokat nem nagyon értem. Azon kívül, hogy nő és miniszterelnök lett egy olyan helyzetben ahol a konzervatívokon belüli két tábor számára ő volt a legkevésbé elutasított figura (a kampányban lényegében nem csinált semmit). Folyamatosan Thatcherhez hasonlítják, de az elő néhány lépése nem tűnik túl okosnak (pl.: BoJo). Még az évek óta előkészített, a brit atomflotta megújításáról szóló parlamenti szavazásért is őt hozsannázzák. Félreértés ne essék, lehet hogy nagyszerű politikus, de ebből még semmit sem láttunk. Minden politikus bizonyos mértékben a körülmények által diktált kényszerpályán mozog. A valódi hatalom/befolyás attól függ hogy mennyire tudja alakítani a szabadságfokát. Ebben most May nincs túl biztató helyzetben. A Brexit utáni az Egyesült Királyság kormánya egy elég lehetetlen helyzetben van: egyrészt aktiválni kell az 50. paragrafust mert különben a választók az ötórai teájukba fojtják a kormány fejét, másrészt ez az Egyesült Királyság végét jelentheti (Sturgeon elég eltökéltnek tűnik és a piacok üzenete is elég világos volt). Szóval, hol itt a nagyszerű politikus? (a cipői mindenesetre csodásak :) )

Aëtius 2016.07.21. 14:05:29

@csentecsa: wishful thinking. Nate Silver szerint még mindíg 62/38 arányban Clinton áll nyerésre és ez is főleg az RNC hatása. Merkel stabilabb a Brexit óta mint előtte. May-t meg a fene tudja. Azt mondanám, hogy sötét ló (ha ez nem volna dezavuáló egy hölgyre nézve).

contractor 2016.07.21. 14:10:53

"Mosolydiplomácia a német sas árnyékában"

Inkább egy csirke, amin áthajtott egy úthenger.

Spiritmonger 2016.07.21. 14:15:22

a poszter és a valóság között tátong valami nagyon nagy űr...
A Brexit mellett maga May a legelkötelezetettebb brit állampolgár, nem beszélve arról, hogy az istenadta britek megszavazták a kilépést...

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 14:35:34

@csentecsa: Mindenképpen. Visszapörgetjük a mai hozzászólást, s utána fanfárokkal kihirdetjük a bajnokot! :)

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 14:37:10

@Aëtius: BOJO és az atomehajtás ügyében én is dicsértem Mayt. De valóban lesz még ideje bizonyítani! S a kihívás nem kevés - talán nem véletlen, hogy hamar kifaroltak az ellenfelei.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 14:44:58

@contractor: Értem, de ilyet mégsem mondunk hölgyekről. :)

Aëtius 2016.07.21. 14:47:16

@Hörcher Ferenc: Az ellenfelei azért faroltak ki mert eben a helyzetben nincs igazán jó megoldás. DC benavigálta magát és a UK-t egy olyan zsákutcába amiből nem lehet jól kijönni (a Disraelihez hasonlítást nem látom indokoltnak). Hacsak nem számol azzal, hogy "there is not to reason why but to do and die" :)

Aëtius 2016.07.21. 14:50:52

Ha lenne értelme: azért azon vitatkoznék, hogy a világ második legnagyobb hatalmú női vezetője jelenleg May vagy inkább Lagarde :)

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 14:55:37

@Aëtius: DCeleve nehéz helyzetben volt - koalíciós kormány, lázadó backbench. A poémáért respect, de idézni csak gondosan szépen:

Theirs not to reason why,
Theirs but to do and die.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 14:56:18

@Aëtius: Lagarde valóban esélyes. Mondjuk így, hogy a hagyományos fegyvernemekben. :)

szobatars 2016.07.21. 15:11:26

A BREXIT három vezető arca (Cameron, Bojo, Farage) mind lelépett. Angolosan távoztak, nem fognak hiányozni senkinek sem az EU-ban sem a UK-ben. May egy tipikus "béna kacsa", gyakorlatilag egy dolga van, mosolyogva elfogadni mindazt, ami a UK-ből megmarad. mert nem fog sok maradni, az biztos. Anglia az USA, India és az afrikai gyarmatok után elvesziti európai gyarmatait (Észak-Irország, Skócia, Wales).
A világtörténelem talán legostobább nemzeti öngyilkosságát látjuk éppen, ahol a 65 év feletti angolok egy birodalmi nosztalgia érzületében megölték a saját fiataljaik, valamint az Egyesült Királyság többi nemzetének jövöjét.

Innen, Angliából nézve roppant szorakoztato a dolog. Aai nap egyik vezető hire pl. az volt a BBC-n, hogy a gyenge font miatt tömegesen maradnak itthon az emberek és helyben kempingeznek.

A népet kb. azzal nyugtatják, hogy a tőzsde jol vette a szavazást és rövid megingás után gyorsan korrigált a FTSE. csak éppen azt nem teszik hozzá, hogy a brit részvények kb. 25 %-al lettek olcsobbak a szavazást követő napokban és még mindig joval (kb. 11 %-al) olcsobbak a dollárban vagy euroban befektetőknek.

Aëtius 2016.07.21. 15:13:52

@Hörcher Ferenc: Jogos, nem figyeltem :( Ezzel együtt a két szituációban van egy közös. Butaságból generált helyzetben próbál valaki tisztes megoldást produkálni. DC úgy próbálta meg leszerelni az EU szkeptikusokat, hogy nem volt igazán szüksége arra, hogy elmenjen a falig. Már nem emlékszem, hogy melyik angol lap összeszámolta, hogy az EU szkeptikusok aránya a toryk között harminc százalék körül volt. Amitől megriadt az EP választásokon a UKIP előretörése és főleg a saját hatalmát akarta bebetonozni a párton belül. Itt az orvosság károsabb volt mint amit gyógyítani akart vele. (De legalább a búcsúja stílusos volt: 'I was the future once' :) )

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 15:14:38

@szobatars: Én még nem siratnám az UK-t, de kíváncsi vagyok magam is, mit tudnak kihozni ebből a helyzetből. Mayt nem írnám le, a piacok meg beárazták a döntést, ahogy mondani szokás.

Aëtius 2016.07.21. 15:15:36

@Aëtius: a tory képviselők között...

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 15:16:16

@Aëtius: Igen, túl nagyot reszkírozott, s belebukott. Tragikus vagy tragikomikus hős. A UKIP nagy károkat okozott, annyi biztos.

Aëtius 2016.07.21. 15:22:58

@szobatars: van még egy. A LSE-n elég sok részvény van aminek a teljesítménye nem függ az Egyesült Királyságtól (multik, nem brit cégek, stb.). Ezt a Bloomberg rendszeresen ki is hangsúlyozza. És a piac még csak el sem kezdte beárazni azt a helyzetet, ha nem London az európai pénzügyi központ, amire minden eshetőség megvan. (pl.: a németek már nem támogatják az LSE és az FWB mergeét.) Elég távol vagyunk még a Brexit teljes kárfelmérésétől...

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 15:27:13

Valóban lehetnek még továbbgyűrűző negatív - és pozitív - hatások. De talán csak nem fog betámadni Frankfurt London ellen.

szobatars 2016.07.21. 15:34:43

@Hörcher Ferenc:

A UK nem tud jol kijönni a helyzetből.

1. Nem volt semmilyen terv a BREXIT sikerére. A valodi szándék nem a kilépés volt, hanem a UKIP és Cameron belső ellenzéke zsarolási potenciáljának fenntartása s tágabb értelemben az EU folyamatos zsarolása a kilépés lebegtetésével.
2. A britek állandóan engedményeket és külön elbirálást kértek az EU-tól, amit rendszerint meg is kaptak, de kivülállóként immár nem ők diktálják a klub szabályait.
3. Nincs politikus, aki ne léptetné ki az országot, mert azzal politikai öngyilkosságot követne el, ami nagyobb személyes egzisztenciális veszteség, mint politikusnak maradni az EU-n kivüli UK-ben.

12 év tőzsdei tapasztalattal a hátom mögött elmondhaton Neked, a piac nem árazott be semmit. Amit beárazott az egy 1,30 - 1,32-es font/euro árfolyam volt a szavazás előtt, ami szépen visszament volna a tavaly novemberi 1,40 - 1,42-es szintre...most meg éppen 1,17 - 1,19 között van.

Elég sok emberrel beszélgetek a legkülönbözőbb társadalmi osztályokból, s bár nagy a bizonytalanság mindenkiben, abban szinte mindenki egyetért, hogy az 1970-es évek elejének közepének Angliája fog visszatérni a gazdaságben.

szobatars 2016.07.21. 15:36:17

Bocs a helzesirási hibákért, de csak azért mert magyar nyelvü kiosztást állitottam be, attol a klaviaturán még néha találgatni kell egy-egy karakter helyát.
:-)

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 15:39:55

@szobatars:
1. Egyetértünk, Cameron belső helyzetének megszilárdításával.
2. Nem értünk egyet - a britek továbbra is világpolitikaitényezők maradnak.
3. Lehet kilépve is élvezni az EU előnyeinek jelentős részét,hátrányainak jelentős része nélkül. Erre tesznek kísélrletet, hogy sikerül-e, meglátjuk.
- A tőzsdét én nem ismerem, de az sztem eléggé benne volt a pakliban, hogy zuhanni fog a font. Különben pl. Soros sem játszott volna erre.
- A bizonytalanságot megértem, és a félelmet is. Meglátjuk, hogy miként muzsikál a politikai elit, s hogy alakulnak a globális folyamatok - ott is rengeteg kockázati tényezőt látok.
ÜDv,
HF

Aëtius 2016.07.21. 15:49:19

@szobatars: "1970-es évek elejének közepének Angliája fog visszatérni a gazdaságben" erre mondták akkor, hogy Anglia Európa beteg embere.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 15:52:13

Utána viszont jöt Thatcher asszony.

szobatars 2016.07.21. 15:52:39

@Aëtius:

Igen, a BREXIT károk tényleges volta még nem becsülhető meg pontosan.

Egy, az Independentnek irt olvasoi levélben pl. arrol panaszkodott egy olvaso, hogy a Lush uj gyárát Németországban hozza létre, mert az europai piacot onnan tudja majd ellátni. A bankok Irországba, Franciaországba és Németországba készülnek áttelepülni. Végül arra panaszkodik, hogy két héttel a szavazás után ( 2016 julis 11-i levélről van szo) az importált gyogyszereinek ára 26.000 fonttal (Huszonhatezer!!!) emelkedtek. Levelét igy zárja:

"If this is the state of affairs after two weeks I fear what the situation will be like after submitting our exit notice to the EU in two years time."

szobatars 2016.07.21. 16:05:05

@Hörcher Ferenc:

A britek világpolitikai szerepe már ma is csökkenőben van, az EU-ból kilépve ez nem fog nőni, sőt a francia-német tengely mindent meg is fog tenni azért, hogy csökkenjen.

Soros a népszavazás kiirásakor, tavaly novemberben kezdett a font ellen spekulálni, ami be is jött neki a BREXIT előtt, de a szavazást követően még vesztett is, sorry, de ezt rosszul tudod.

A britek a norvég tipusu jogokat szeretnék a kinai kötelezettségekkel az EU felé. Erre mondta mindenki, hogy nem lehet mazsolázni a szabályok között. Ha nem tudnak megállapodni akkor a WTO szabályok lépnek életbe, semmi kötelezettség semmi jog. Az időhuzással egyre inkább ezt érlelik, mert egyetlen europai politikus -és a gazdasági szereplők sem- hive a bizonytalanságnak. mert lehet, hogy a britek nem tudják mit is akarnak valojában, de az europai cégek alig várják, hogy elfoglalják a korábbi brit poziciokat.

Aëtius 2016.07.21. 16:10:24

@Hörcher Ferenc: "lőtt": igen nagy szerencséje volt, hogy az argentín juntának elgurult a gyógyszere. A falklandi háborút megelőzően eléggé ingott a széke, de úgy bukkant fel a habokból (bocs) mint Boudica Anglia hőse...

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 16:10:50

@szobatars:
- Soros számláit nem láttam, ha vitád van az ügyben, nem velem kell megvívnod, hanem a WSJ-re hivatkozó 444-el: 444.hu/2016/06/24/soros-gyorgy-hatalmasat-szakitott-a-mostani-osszeomlason,
- A britek nem akarnak külön mozogni Európától. De hogy milyen új pályát fognak nyitni e mellett, nem tudhatjuk.
- Egy hónap sem telt el a népszavazás óta. Ezt még korai lenne időhúzásnak nevezni.

szobatars 2016.07.21. 16:12:04

@Aëtius:
Ez a beteg ember helyzet érlelődik újra. Pl. az index.hu-n is megjelent az a Reuters cikk, ami bagatelizállja a BREXIT hatásait, magához tért tözsde, növekvó bevásárló turizmus, stb. Az egyik ilyen, az Indexen is kiemelt info volt, hogy pl. az Amazon 1000 uj munkahely megteremtését jelentette be.

nagyszerú hir, de áprilisban még 2500 uj munkahelyról volt szó...

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 16:12:07

@Aëtius: Ezért mondom, hogy várjuk meg, mi fog történni May kormányzása alatt.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 16:13:00

@szobatars: Sztem most beteg ember - lásd a blog címét. A kérdés, hogy sikerül-e felépülnie.

szobatars 2016.07.21. 16:26:47

@Hörcher Ferenc:
A cikk a szavazást követő napon készült és már lezárt poziciokról szol. (multidő használata). Soros amugy aranyba fektetett a BREXIT elótt.

A britek valojában soha nem akartak Europával együtt mozogni. Churchillt idézve "Angliának nem tartos szövetségesei vannak, hanem tartos érdekei."

Cameron a szavazást követő két nappal Brüsszelben volt, bejelenthette volna, de ő inkább elhagyta a süllyedő hajót, elsőként, fütyörészve...

Az olyan indokok pedig, hogy a kabinet és a parlament tagjainak joguk van nyaralni és majd szeptemberben foglalkozni a kérdéssel..nos ezek nem erősitik a britek tárgyalási pozicioit, ahogy Bojo kinevezése sem.

Aëtius 2016.07.21. 16:32:25

@Hörcher Ferenc: Érdekelne a betegség anamnézise. A Brexit előtt a brit gazdaság csak olyan mértékben volt beteg amilyen mértékben a fejlett gazdaságok betegek voltak. A brit politika (és így a UK) súlya folyamatosan csökkent, leginkább az EU-n belüli izolacionizmus miatt (ezért volt okos szlogen a Lead not Leave). Ezzel a mostani helyzettel csak rosszabb lett. Az EU nélkül az Egyesült Királyság egy közepes méretű ország (atomflottával), csökkenő befolyással és perspektívákkal. Az EU nem lesz kíméletes velük (nem érdeke), marad a norvég model vagy a WTO státus. Az EU meg a britek nélkül megszabadul egy csomó féktől a további integrálódás útjából (pl. újra fel lehet vetni a közös hadsereg meg a közös fiskális politika /pénzügyminisztérium) kérdését. Ezért mondtam feljebb, hogy nem látom hol tudna May valami nagyszerűt alkotni ... de majd meglátjuk.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 16:50:56

@szobatars:
Akkor nézzünk egy pár nappal későbbi, módosított, de még mindig nyerésről tudósító szöveget: 444.hu/2016/06/27/soros-pontositotta-hogy-mennyit-szakitott-a-brexiten
S ne feledjük a politikai szerepet sem, amit Brüsszelben vállalt Soros. Innét kezdve nehezen mondhatta volna, hogy a vesztésre játszott. AHogy azt sem tagadhatta, hogy nyert az ügyön.
A csatorna vízválasztó, ez igaz. De a mai gazdasági összefonódás idején nem is tudna leszakadni Európáról.
Cameronnak kutya kötelessége volt lemondani.
Nyaralásukat pedig az EU bürokraták sem szakították meg, sajnos. :(

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 16:52:42

@Aëtius: Az anamnézis: a politikai elitbe vetett bizalom beteges hiánya. Nem véletlen, hogy Maysocial reformot emleget egy konzi párt élén. Európának pedig épp az az érdeke, hogy ne engedje túlságosan leszakadni a briteket. Gondoljon a német befektetőkre.

szobatars 2016.07.21. 17:14:36

Azt gondolom elég egyértelmű, hogy a bentmaradásra játszott.

A "beteg ember" kérdéséhez. A brit gazdaság az egyik legjobban prosperálo az EU-ban. Ezért is szállt el az agyuk egy kissé, amikor azt gondolták, hogy önálloan is megállják a helyüket. Hogy ezért mekkora árat fognak fizetni azt még nyilván nem tudjuk, de sulyos pozicio vesztésekre kell felkészülniük. Bankszektor, biztositási piac, hogy csak a két legfontosabbat emeljük ki. Ehhez még hozzá lehet tenni, hogy az EU-kötvények kereskedési jogát is bukják (union kivüli országban nem lehet kereskedni velük), ami iszonyatosan nagy érvágás, becslések szerint közvetve és közvetlenül kb. 15.000 munkahely megszúnését várják. Az EU kötvényekről csak annyit, hogy a napi forgalom meghaladta az EU teljes euro készpénz mennyiségét. Ha a németek jofejek, akkor Párizsnak engedik át a boltot...

Aëtius 2016.07.21. 17:27:12

A politikai elitekbe vetett bizalom megrendülése globális jelenség. Az edukálatlan, idősebb, szociálisan hátrányosabb helyzetű, a globalizáció vesztesei hajlamosak populista politikusokra szavazni. (A világ túl bonyolult lett és az emberek szeretnének egyszerű válaszokat kapni.) Ez van a Trump jelenség mögött, de a Brexit, a kelet európai populista pártok előre törése, de valószínűleg még az Erdogan féle Törökország mögött is (ott a populizmus még némi vallási köntösbe is van öltöztetve akárcsak a lengyeleknél). Feltűnő a Z generáció és a millenárisok jellemzően más gondolkodása. (Lehet, hogy a megoldás számukra az hogy megvárják míg mi kihalunk :) )

Senki sem fog készakarva a brit leszakadásra szavazni, de a brit befolyás elkerülhetetlenül csökken és ez meg fog látszani a gazdaságon is. John Oliver poénkodott a Brexit szavazás után azzal, hogy “Okay, let's agree, it is now official: not everything sounds smarter in a British accent,” Én személy szerint rettentően sajnálom, hogy ifj. Pitt, Disraeli, Lloyd George, Churchill utódai ilyen jelentéktelenné váltak... Köszönöm a diszkussziót.

szobatars 2016.07.21. 17:47:56

Innen, Angliáol figyelve az eseményeket különösen izgalmas honapok előtt állunk.

Köszönöm a beszélgetést, további szép napot.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 18:56:03

@szobatars: Betegy ügyben nem a gazdaságról beszéltem, hanem a politikai bizalomról. Ha meg gazdaság, akkor a visszaosztás kérdéséről, amit May a zászlajára tűzött.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 18:57:35

@Aëtius: A politikai elitekbe vetett bizalom megingásáért azért érdemes lenne a politikai eliteknek is magukba nézniük. Vajon tényleg oylan jól c csinálják-e a dolgot?
Én köszönöm az érdeklődést.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 18:58:06

@szobatars: Igen, szerintem is izgalmas hónapok következnek. EZért indítottam a blogot.
Szép estét.

Hörcher Ferenc 2016.07.21. 19:52:02

@csentecsa: Igen-igen, elég váratlan dolgokat tud produkálni.
süti beállítások módosítása